2015. aug 23.

Mutasd a #hashtaged, megmondom ki vagy!

írta: Dóczi Attila
Mutasd a #hashtaged, megmondom ki vagy!

hashtag-blog-image2.jpg

2007-ben egy nálunk fejlettebb civilizáció elküldte a #-et a földre, hogy az intergalaktikus háború előtt kémkedjen nekik. Küldetését sikeresen teljesítette, belopódzott az átlagember hétköznapjaiba, és azóta is megfigyel minket.

Emberek milliói használják nap mint nap, hogy leírják, kifejezzék, kategorizálják önmagukat és a világot, pont ezért a hashtag egyszerű csoportosító és kereső eszközből az önkifejezés egyik speciális jelenségévé transzformálódott. Ennek a metamorfózisnak köszönhetően a látszólag egyszerű információadás többrétegű másodlagos jelentésekkel töltődött fel valóságos identitáskifejezővé válva, amin keresztül egészen sokat tudhatunk meg az adott emberről.

Miért övezi egyszerre utálat és imádat a #-et?

Miért hashtagelik agyon egyes emberek minden online aktivitásukat?

Hogyan tudott egy tipikusan online jelenség utat törni az offline szférába?

Fordítsunk le pár megnyilatkozást hashtagről magyarra!

 

#TwitterenImádjákFacebookonUtálják

tumblr_mo1ehewihb1stkjojo1_500.jpg

A #barcamp volt a világ első hashtage, és Chris Mesinna tweetelte ki, a Twitter egyik szociális technológia fejlesztője. Maga a hashtag arra volt hivatott, hogy összegyűjtse az infókat a Barcamp nevű globális technológiai konferenciához. Evan Williams a twitter alapítója a kezdetekben azt mondta Messinna-nak, hogy a hashtagelés túl ellenszenves ahhoz, hogy népszerűvé váljon, és a pályafutása majdnem véget ért. (Mármint a hashtagé :))

Azóta a twitter és a hashtag digitális co-evolúciós szimbiózisban élnek, szinte elválaszthatatlanul. De miért nem lett ugyanolyan népszerű facebookon is?

A válasz talán az lehet, hogy a twitter sokkal anonimabb, akármilyen felhasználónévvel csiripelhetünk, nincs olyan széleskörűen és mindenre kiterjedően kiépített megjelenésünk, mint facebookon, ami az „igazi” online identitás képviselőjeként definiálja magát. Míg twitteren ténylegesen működő és elengedhetetlen gyűjtő és kategorizáló funkcióval bír a milliárdnyi idegen tweet között, addig a facebookon, ahol ismerőseink, - akiket érdeklünk vagy követnek - amúgy is megnézik, amit kiteszünk, technikai értelemben nem sok értelme van. Emellett a facebook családias person-to-person kommunikációjában valamelyest idegenebbnek hat, mint mondjuk az instragram képtengerében.

#MadaratTollárólEmbertHashtagéről

gf5giw1.jpg

A selfie és a twerk kapcsán már volt szó a tárgyiasítás folyamatáról, aminek az a célja, hogy úgy közöljünk valamit, mintha nem is mi tennénk azt. Ezt azért tesszük, hogy megóvjuk a homlokzatunkat, ami valamely épület utcára, udvarra vagy kertre néző, nyílásokkal áttört és építészetileg többé-kevésbé gazdagon kiképzett fala. Ez gyenge volt, bocsi. :)

Tehát, hogy megóvjuk a homlokzatunkat, vagyis személyiségünk mások számára látható részét. Minél tárgyilagosabb, elvontabb, objektívebb módon próbáljuk pozitív színben feltüntetni magunkat, ezzel is megelőzve, hogy mások nárcisztikusnak, beképzeltnek, ripacsnak vagy netán attention whore-nak tartsanak.

A hashtag ügyes eszköz erre a célra, mert általa a közölt információkat kategóriákba sűrítjük. Ez a forma elveszi a megnyilatkozás személyes élét, és erősíti azt a látszatot, hogy ez pusztán nyers információközlés, ténymegállapítás. Lehasítja az üzenetet a közlőről, elszemélyteleníti, és minél személytelenebb, annál kevésbé támadható a kibocsátó. Nézzük meg az alábbi példát:

  1. Végre nyár van, süt a nap és elmentünk a barátaimmal piknikezni. Imádom őket, jól szórakozunk. Gyönyörű nap ez a mai, imádom az életemet.
  2. Nyár, piknik, napsütés, móka a barátokkal. Imádat van, csodás nap, szép az élet.
  3. #‎summer#sunshine #‎picknic #‎fun #friends #love #‎lovemylife#‎niceday 

Valahogy így nézhetne ki a kiírások rövid evolúciója. Talán az angol hashtag elé mehetne a magyar egy fokozatnak. Az elsőről érezzük, hogy valahogy béna. Erre valami olyasmit mondanánk, hogy túl nyálas, túl érzelgős, túl sok, túl intim. Valahol itt van a kulcsa a dolognak: ahogy magunkkal, úgy másokkal kapcsolatban sem szeretjük a túlzottan személyes megnyilatkozásokat. (Érdemes megfigyelni a szóhasználatomat, látszik rajta, hogy a sötétben tapogatózok: „valahogy így”, „mehetne”,”valahogy”, „valami”, „olyasmi”, „valahol”. Az ilyen-olyan, így-úgy, „vala” szavak bizonytalanságot sejtetnek.) Méghozzá azért, mert nehéz meghúzni a határt a közlések között. Egy hozzánk közel álló személy esetében toleránsabbak vagyunk az intim közléseket illetően, mint távolabbiak esetében.

funny-pictures-little-girl-hashtag-one-were-doomed.jpg

Kicsit olyan ez, mikor egy ismerős páros kitesz egy képet, ahol a meztelen vállukig látszódnak, fekszenek egy ágyban, és pirospozsgás arccal sejtelmesen mosolyognak. Tudjuk, hogy huncutkodás előtt/alatt/után vannak, de egyszerűen csak nem akarjuk tudni. Köszönjük nem!

A második mondat esetében már elmaradoznak az igék, egy fokkal személytelenebbé téve a mondatokat. A harmadik pedig a tipikus hashtag barátunk. A hashtag tehát ebben az esetben amellett hogy tárgyiasít, csökkenti az intimitást.

  1. Tegnap este elmentem bulizni, és előtte csináltam egy selfie-t a csini ruhámról instagramra.
  2. Szelfi instára. Partyruci.
  3. #‎lastnight#‎selfie #‎instapic #‎fun #‎party #‎outfit

Ebben az esetben még inkább szükség van a rólunk kialakított kép megvédésére, hiszen ez gyakorlatilag egy önreklám. Elmegy bulizni, csinosan felöltözik, és ezt meg szeretné mutatni a világnak. Eddig oké, de az első pont elképzelhetetlen, a második is gáz, a harmadik látszólag elfogadott. Azért elképzelhetetlen és gáz, mert lerí róla, hogy azt gondolja, hogy csinos, és hogy nekünk ezt látnunk kell. Ez a mi konvencióink szerint magamutogatás, az pedig erőteljesen negatív.

#TudomhogyTudodhogyTudomhogyTudod

hipster-beethoven-using-hashtags-before-twitter_zps6cfc9783.jpg

A hashtaggel az a baj, hogy nyilvánvaló. Tudjuk, hogy azért vannak ott, hogy a másik burkoltabban mutathassa meg saját magát, és valószínűleg ő is tudja, hogy mi tudjuk. Bár sok esetben azért elbizonytalanodok. Picit lentebb lesznek hashtag fordítások, és egészen elképesztő, hogy emberek mit ki nem írnak #apájuk védőszárnyai alatt. Például aki odaírja a bikinis fotójához, hogy #bestbody az mit gondol? #WTF

De ha ilyen nyilvánvaló, akkor mégis miért használják? Mert a sok rossz megoldás közül még ez tűnik a legjobbnak.

Egyszerűen szükségünk van a figyelemre és az elismerésre. Szeretnénk megmutatni, milyen csinosak vagyunk, hol nyaralunk, hogy a legújabb Iphone-unk van, hogy bulizunk, hogy vannak barátaink, szerelmünk, és így tovább. Szeretnénk, ha mások látnák, hogy rendelkezünk azokkal az értékekkel, amik a társadalmi mérce szerint sikeressé, vonzóvá, elismertté, presztízzsel rendelkezővé tesznek minket. Ezeknek a tartalmaknak a lájkolása által elismerést kapunk ellenkező neműtől, sajáttól egyaránt, ez növeli az önbizalmunkat, és boldogabbá tesz minket. Ezt viszont a lehető legkevesebb „költséggel” akarjuk elérni, tehát olyan énüzenetekkel, amik miatt kevés negatív bírálatot és sok pozitívat kapunk.

auto-9gag-1216399.jpeg

Hasonló megoldás erre a problémára a Foursquare. Ez a népszerű app lehetővé teszi, hogy ’becsekkoljunk’ akárhonnan, így nem kell semmit kiírnunk, se hashtagelnünk. A program kiírja, hogy mi éppen Korzikán vagyunk, vagy egy drága étteremben, egyszersmind adja is a biztonságos kontextust a megnyilatkozáshoz, hiszen ez csak progi, amivel becsekkoltunk.

A leginadekvátabb használata a hashtagnek egyébként az a helyzet, amikor a delikvens egész mondatokat hashtagel be egymás után: #elmentünkfagyizniaszerelmemmelde #nemvoltfitneszfagyiúgyhogy #elmentünkafitfagyiba #blablablabla. Itt a hashtag eredeti kategorizáló és kereső funkciója már régen kihalt és digitális régészek tisztogatják le a rárakodott netszemetet a vírusok és férgek rágta csontjairól. Semmi más értelme, csak hogy menővé tegye a szöveget ezáltal.

A másik probléma, hogy a hashtag elburjánzott. Megrökönyödésünkre és örömünkre az emberek nyilvánvalóvá teszik azt, ami felett másként talán szemet hunynánk. Ők maguk állítják reflektorfénybe és tudatják velünk, hogy nekünk azt kell néznünk a képen, hogy barna a bőrük, meg Iphone 6-al fényképeznek, hogy amit ők művelnek a tízóraival, az már #foodporn.

Persze emiatt a figyelemirányítás miatt az elterelés ugyanúgy működik, mint az idézetes képeknél. Ha a bikinis fotódhoz odaírod, hogy #summer #sunshine #love #friends #csigabiga, akkor el is terelted a figyelmet arról, hogy ez egy bikinis kép. #AtLeastThatIsWhatYouThink

#HashtageljCsakÍzlésesen

Persze a hashtag sem a sátán legújabb találmánya alma helyett, bár erre az eshetőségre szerkesztettem nektek egy képet:
o-adam-and-eve-facebookfun2.jpg

Ízlésesen használva nagyon is kifejező és stílusos lehet. Például egy #‎chill #‎summer #‎reading tökéletesen elég, hogy megjelenjen előttünk az olvasós lazulós életkép. Felesleges és illúzióromboló is lenne egy „kint lazulok és olvasok a kertben”.

Kiválóan lehet használni arra, hogy egy-egy szóval aktiváljunk bizonyos mindennapi élményeket, érzéseket, életképeket, tapasztalatokat anélkül, hogy azt körbeírnánk, ami elveszi a varázsát: #MondayMornings #coffee #power

Ilyen megközelítésből egyfajta költői eszköz is lehet akár, ahol minél kevesebbel próbálsz minél többet elmondani.

Hashtag: Te

# A vállam mögül küldött mosoly

# Cipősarok, mi a szádig emel

# Kontyba csavart hullámaim

# A vigyorral induló reggelek

# a szabad öt perceim

# Az egész Rákóczi tér

# félbehagyott rímek

# Metróhuzat

# Madárdal

# Minden.

A vers itt található. 

Természetesen arra is jó, hogy releváns információkat adjunk egy képről, ami azon nem feltétlenül látszik.

Emellett közösségépítésre, hasonszőrű emberek megtalálására (#HairOnYourTummy), és hasonló szervezős-keresős dolgokra is kiváló.

Az az előnyös tulajdonságuk is megvan, hogy sok információt képesek egy szóba tömöríteni, ezzel hatékonyan adva át az információkat, felesleges karakterek nélkül. Magyarul nehézkes is lenne hosszas magyarázkodás nélkül leírni a jelentését például a #foodporn-nak, ami arra utal, hogy az étel már-már annyira jó, hogy bűnös élvezetet nyújt, mint a pornónézés. Ilyen szempontból tehát a hashtagelés igen kreatív tevékenység is lehet, ha képesek vagyunk találó és sokatmondó szó, illetve hashtag-összetételeket alkotni.

#LegnépszerűbbHashtegekaVilágon

Számtalan oldal ad tanácsokat arra vonatkozóan, hogyan válhatsz népszerűvé, vagy szerethetsz új követőket a jól megválasztott hashtagekkel. A postplanner.com összegyűjtötte ehhez a világ legtöbbet használt hashtagjeit:

  1. #love 696 millió
  2. #instagood 314 millió
  3. #me 297 millió
  4. #tbt 272 millió
  5. #cute 258 millió
  6. #follow 258 millió
  7. #followme 238 millió
  8. #photooftheday 237 millió
  9. #happy 220 millió
  10. #tagforlikes 220 millió
  11. #beautiful 212 millió
  12. #girl 202 millió
  13. #like 193 millió
  14. #selfie 185 millió
  15. #picoftheday 174 millió
  16. #summer 168 millió
  17. #fun 163 millió
  18. #smile 161 millió
  19. #friends 160 millió
  20. #like4like 159 millió

Ez a lista gyakorlatilag az önpromotálás és a boldogságreprezentálás mintapéldánya. Az önmagunkat leíró tagek mellett, a követésre buzdítók és a boldog élet karakterisztikái egytől-egyig.

#FromOnlinetoOffline

clothing-tops-cropped-ccv-1101-sxy_coral_1.jpg

Talán az offline szféra mutatja meg legjobban, hogy mennyire nem a technikai tulajdonságai számítanak a hasgtagnek, hanem a stílus és az életérzés. Nyomtatott újságokban, tusfürdőn és plakátokon is lehet találni hashtageket, ahol nyilvánvalóan a kattintási funkció elveszik, helyette a hashtag olyan tulajdonságokkal ékesíti fel a felületet, mint: modern, fiatalos, menő, stílusos. Hiszen itt a hashtag már identitásmatricaként működik, ugyanúgy mint a pólók esetében. Ezen a weboldalon számtalan pólót lehet kapni különféle hashtagekkel, nőknek, férfiaknak különféle üzenetekkel.

A feliratos pólók, bögrék, és mindenféle holmik nem új keletűek, itt a többletet mindazok az értékek adják, amit a hashtag képvisel.

#HashtagMagyarrólMagyarra

e7a138287d407bc5bd5e843deb78c29e4dca7a23d3879edee8f03d586fda8b6a.jpg

Végül nézzünk pár hashtaget, amik visszafordítva mutatják ki a foguk fehérjét. Ilyen formában egészen nevetséges vagy szánalmasan ripacs közléseket kapunk. Azért magyarról magyarra, mert általában a magyarok is angol hashtageket használnak. Költői szabadsággal:

#‎friday #‎sun #‎iphone #‎six #‎love #‎myiphone #‎white #‎gold #‎tattoo#‎instacollage

Péntek van, süt a nap, úgyhogy lefényképeztem magam az Iphone-ommal. Ez egy Iphone 6-os! Imádom. Az én Iphone-om. Fehér és arany színű tetkó van rajtam. Összeraktam ezeket a képeket egybe.

#food #foodporn #groceryshopping #groceries #fitgirl #fitlife #healthy #health #cantstopwontstop #eatclean

Kaják. Olyan finomak, hogy szinte bűn megenni. Bevásároltam a boltban. Élelmiszerárukat vettem. Én egy fitt lány vagyok, fitt életet élek. Egészséges vagyok. Egészség! Nem tudom abbahagyni nem is fogom. Egészségesen étkezem.

#gym#squats #training #squats  #leggings #healthy#instahealth #shorts #sexy#motivation #determination#lifestyle #diet #getfit #cleaneating#eatclean #exercise

Az edzőteremben vagyok és guggolok. Edzek! Guggolok!  Cicanadrág van rajtam. Egészséges vagyok. Instagramon is. Sexi rövidnadrág van rajtam. Motivált és eltökélt vagyok. Ez életstílus! Diétázz és legyél fitt, ahogy én! Egyél tisztán! Tisztán egyél! Gyakorlatozz!

#summer #bikini #bikinigirl #beach #fitgirl#healthybody #currentshape
 #bikinishape#noflexing #absneedcarbs #abs #fitness #fit#fashion #fitnessmodel
 #fitnessaddict #fitspo#workout #training #flatbelly #sixpack#photooftheday
 #motivation #determination#lifestyle #getfit #exercise

Nyár van, úgy hogy felvettem a bikinimet. Bikinis csajszi vagyok. Élvezem a tengerpartot. Fitt csaj vagyok, egészséges a testem. Ez a jelenlegi formám. Ez a bikiniformám, pedig nem is feszítek. A hasizomnak kell a szénhidrát. Micsoda hasizom. Fitneszelj, legyél fit, legyél divatos. Fitneszmodell és fitneszőrült vagyok. Edzés, tréning. Lapos hasam van. Látszik minden kockám. Ez a mai nap fotója. Motivált vagyok és eltökélt. Ez életstílus. Legyél fit és edz.

#love  #me#fitness #doglover #cute#photooftheday #pretty
 #like #curves#happy #beautiful #girl #picoftheday#fun #selfie
 #instadaily #girlswholift #inspiration#amazing  #bikinicoach#bikinicompetitor

Éljen a szeretet! Ez én vagyok! Fitnesszelek. Szeretem a kutyákat. Cuki vagyok. Ez a mai nap fotója. Csinos vagyok. Likeolj! Göndör tincseim vannak. Boldog vagyok. Gyönyörű lány vagyok. Ez a mai nap képe. Vicces. Szelfiztem. Napi instaképem. Ilyenek a csajok, akik gyúrnak. Hihetetlen vagyok. Bikinis edző vagyok. Bikinis versenyző.

Ez már csak hab a tortán. #instattentionwhore #braceyourselves #azvesseráazelsőkövess

#follow #followme #followforfollow #followme #follower #followers #alwaysfollowback #followbackalways #likeforlike #like4like #likeback #instagood #girls #girl #me #hair #cute #gorgeous #smile #beautiful #model #hot #women #love #sport #gym #kiev #ukraine #украина #киев

Kövess! Kövess engem! Kövess és követlek! Kövess már! Követő. Követők. Mindig kövess vissza! Kövess vissza mindig! Lájkért lájkolok! Mondom lájkért lájkolok! Visszalájkolok mádáfáká! Csajszikák. Csajszi. Én vagyok. Nézd a hajam. Cuki vagyok. Káprázatos vagyok. Mosolygok. Gyönyörű modell vagyok. Szexi nő vagyok. Szeretem a sportot, edzőterembe járok. Kiev. Ukrajna.

 bc057_annoying-facebook-girl-hashtags.jpg

A végére pedig egy ivós játék: olvasd fel a cikket egy buliban, és ahányszor kimondod a hashtag szót, annyiszor iszik mindenki. Ha olyan hashtaghez értek, amit valaha már kitettél, ismét iszol. Jó szórakozást!
ui: ha megnyomtad a crtl+f-et, akkor duplán iszol. :) 

És hogy zenével zárjuk a napot, egy elvetemült német klip a hashtagről, amiben hashtagman is megjelenik:

Te mit gondolsz? Írd meg a véleményed a cikk alatt!

Ha tetszett a cikk, dobj egy lájkot, vagy lájkold a blog facebook oldalát jobb oldalt felül, ha nem akarsz lemaradni a legújabb infókról!

 

Szólj hozzá